Zachęcamy do zapoznania się z materiałami opracowanymi przez zaprzyjaźnioną Fundację Dogoterapeutyczną Husky Team

 

Link: http://fundacjahuskyteam.pl/dogoterapia_i_felinoterapia/  

Osoby zainteresowane zajęciami  dogoterapii !

 

Bardzo prosimy Was abyście: 

– sprawdzali przygotowanie osoby prowadzącej zajęcia (do pracy dogoterapeutycznej/kynoterapeutycznej)

– sprawdzali dokumenty psa wchodzącego na zajęcia

– zwracali uwagę na to w jaki sposób pies jest traktowany na tych zajęciach.

 

Pokładanie się dzieci na psie,  leżenie na psie, wkładanie rąk do oczu/ psyka/ uszu,  ciągnięcie za łapy, opieranie się na grzbiecie/ brzuchu , uwieszanie się na szyi psa, siedzenie/jeżdżenie na psie, przytrzymywanie psa w sytuacji, z której próbuje wyjść, szarpanie za sierść, zabandażowywanie psu oczów, …

TO  NIE  JEST DOGOTERAPIA!!

 

Zajęcia tak prowadzone jest  to coraz częstsza praktyka osób BEZ PRZYGOTOWANIA którą niestety (krzywdząco dla profesjonalistów) nazywają „dogoterapią”!

Pies może na to nie reagować , ale to nie jest dla niego komfortowe! A tym bardziej pozwalanie dzieciom na tego typu zachowania kreuje u nich niepożądane zachowania i sposób myślenia.

 

TEGO TYPU PRAKTYKI ŚWIADCZĄ O BRAKU ODPOWIEDNIEGO PRZYGOTOWANIA OSÓB PROWADZĄCYCH oraz BRAKU DBANIA O DOBROSTAN PSA.

 

– zwracali uwagę na kontakt osoby prowadzącej z psem, w jaki sposób go traktuje, czy zwraca uwagę na sygnały wysyłane przez zwierzę i na nie reaguje, czy „pozwala na wszystko wszystkim”. Dodatkowo pies terapeutyczny NIE MOŻE pracować w kolczatce/ obroży elektronicznej itp. Wprowadzanie na zajęcia psa w takim asortymencie świadczy o tym, że pies prawdopodobnie  jest przymuszany do pracy, a dla właściwie prowadzonego psa jest ona przyjemnością. Wykwalifikowany dogoterapeuta/kynoterapeuta nie stosuje bodźców awersyjnych.

 

– zwracali uwagę, na to, czy zajęcia nie są prowadzane w  sposób przekraczający granice poszanowania zwierzęcia!  PIES TERAPEUTYCZNY JEST TAKIM SAMYM PSEM JAK KAŻDY INNY! TAK SAMO ODCZUWA BÓL, DYSKOMFORT!! Mylne jest myślenie, że pies terapeutyczny to pies „z którym można wszystko zrobić”.

Czy powinniśmy świadomie pozwalać dzieciom stwarzać sytuacje, które w jakiś sposób są niekorzystne dla żywego stworzenia? Czy właśnie powinniśmy uczyć właściwych postaw wobec zwierząt?

Każde zajęcia można prowadzić w ciekawy sposób we współpracy ze zwierzęciem z poszanowaniem praw obu stron, nie krzywdząc żadnej z nich, nie przekraczając granic!

 

Jeżeli jesteście świadkami i podobnych sytuacji, gdzie „cos jest nie tak” – REAGUJCIE!

Obecnie jest coraz więcej instytucji i osób posiadających wykształcenie dogoterapeutyczne, kompetentnych które dbają o dobrostan swojego Psa – partnera w pracy.

Może takie profesjonalne usługi wydają się droższe, ale mają też odpowiedni poziom a przede wszystkim są bezpieczne zarówno dla dzieci  jak i zwierzęcia!

 

Przede wszystkim bezpieczeństwo dziecka i dobrostan psa.

Dowiadujemy się o niektórych sytuacjach w których pies jest traktowany jak ,,rzecz,, , gdzie nie szanuje się jego praw ani strefy komfortu a my jako osoby kompetentne, szanujące, kochające i dbające o naszych Partnerów na czterech łapach nie chcemy być z nimi kojarzone, a przede wszystkim żal nam tych psiaków, które są wykorzystywane przez tego typu specjalistów „dogoterapii”.